من أنا

صورتي
متحاولش تعرفنى ... أنا عارف نفسى ...لكن إنته متعرفنيش ولا هتقدر تعرفنى !!!!

الأحد، 15 فبراير 2009

دولة حرة مستقلة ليوم الدين


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


دوما ودائما وأبدا كل أما أبص للنيل يتكرر فى دماغى صوت بلادى بلادى لكى حبى وفؤادى


اللحن والمزيكا والكلمات


مش هقول بسمع أغنيه لفنان معين

لأن فى مغنيين كتير غنوا ف حب مصر

لكن بفتكر أيام الطابور المدرسى أيام زمان


أيام الاعدادى والثانوى لما كان دايما المدير بيبقى مصر إصرار تام على إننا نقول النشيد الوطنى كل يوم فى تحية العلم


وإحنا كطلبه طبعا كنا بنعتبرها غلاسة منه إنه بيذنبنا عشر دقايق عشان النشيد وتحية العلم


دلوقتى بس عرفت ليه هوا كان مصر على كدا


بقيت حاسس ان النشيد دا اتحفر جوايا كإنه نقش على الحجر وحب مصر مش بقى فى قلبى وبس لاء دا اصبح جزء من قلبى


جزء من كيانى


بلادى بلادى بلادى


السحر الدائم والأبدى للكلمات دى


بيحرك الواحد لأى شىء يبقى فى صف مصر وفى صف وحدتنا وكياننا كمصريين


ولهذا


إن مقدرتش إنى اخرج صوتى فى بلدى وأقول رأيى وأبقى عضو فعال فى المجتمع


إن عجزت عن إقامة دولة حرة مستقلة فى مصر تحترم كيان المصرى ويصبح أغلى حاجة فيها هى البنى ادم وليس كما هوا حاصل الان


ان مقدرتش أقول يا بلادى بحبك وبموت فيكى ونفسى أغير كل شىء فيكى عشان يبقى أحسن وأحسن


أنا مش من دعاة التغيير من أجل التغيير وخلاص


ولا أنا من كفاية ولا أى حركة تانية فى مصر


ولا تابع للأخوان المسلمين


ولا تابع لأى حد


بس أنا عميل لمصر


إذا مقدرتش احقق كل اللى قلت عليه دا فى بلدى


فأنا على الأقل هحققه بينه وبين نفسى فى بيتى وفى كل أفعالى


هعمل دولة صغيرة جزء من الدولة الكبيرة


لكن


انا هقول اللى انا شايفه وحاسه ووجهة النظر اللى حاسس بيها ومقتنع بيها فى مصر هطبقها فى بلدى الصغيرة


أنا هنا رئيس جمهورية نفسى :)


أعلن دولة حرة مستقلة هنا فى مدونتى وفى حياتى الخاصة


وطبعا نظام الحكم ديموقراطى

يعنى أنا الرئيس وأنا رئيس مجلسى الشعب والشورى وانا الكل فى الكل

وأنا برده المعارضة

وأنا الشباب الثائر الطامح إلى التغيير

انا نموذج مصغر لمصر


مقدرش أقول غير بحبك يا مصر


( عباسية )

ليست هناك تعليقات: